torsdag 28 augusti 2008

Fjärrbackup för småföretagare

Fick en intervju med Mattias Mattson på RemoteService. Jag använder själv deras tjänst för fjärrbackup på mitt lilla företag. Eftersom jag är nöjd med tjänsten tänkte jag att de skulle få komma till tals på Smarta Verktyg.


Mattias, tack för att jag fick störa dig på semestern. Berätta kort för Smarta Verktygs läsare vad RemoteService (RS) är för något.


Vi är 4 delägare, tre av oss med lång erfarenhet av data, telefoni och säkerhetslösningar. Vi har sedan tidigare ett företag som heter Zedcom, som tillhandahållit skräddarsydda lösningar inom detta område. Allt fler av våra kunder började efterfråga någon form av standardtjänst bland annat för backup.Till följd av detta startade vi ett separat bolag, RS, som tog fram standardiserade tjänster till högsta kvalitet men med en liten prislapp.


Vad jag förstår riktar ni er till små och medelstora företag. Varför ska denna målgrupp använda fjärrbackup och inte traditionella lösningar?


Att flytta backup till extern lokal är det enda sättet att eliminera samtliga risker, såsom brand, stöld, haveri, hårdvarufel mm. Stora företag och organisationer, t ex banker använder redan denna form. I och med att det nu finns standardiserade lösningar till låga priser har denna möjlighet öppnats upp även för mindre företag.


Ni har ju ett antal konkurrenter. Varför ska man anlita just er?

Man har ingen nytta av backup förrän det går åt pipan. Och har du då ett företag som är beroende av att snabbt komma igång så känner jag inte till något företag i Sverige med standardiserade backuptjänster som har samma snabba support som oss. Vi har hjälpt ett antal kunder att vara ”up and running” igen efter 15-30 minuter från det att något hänt.


Vad kan det vara för typer av ”haverier” som kunderna råkar ut för?

Allt ifrån att en hel dags tidrapportering försvunnit till att man raderat ett helt affärssystem.


Hur många kunder har ni?

I dagsläget ett drygt 50-tal. Och vi tappar inga på vägen.


Kan man känna sig säker när mig lämnar över sin backup på extern part?

Ja det kan man göra. Allt krypteras med samma sektretessnivå som bankerna tillämpar. Vi har tre olika internetlinor in i huset i händelse av att någon går ned. Datat lagras i två separata lokaler på de modernaste backupservrarna.


Avslutningsvis, kan du ge Smarta Verktygs läsare någon form av morot ifall man köper er tjänst för fjärrbackup.

Ja, utan att fråga mina kollegor törs jag bjuda på en gratis startmånad. Hemsidan är:
www.remoteservice.se



Det låter bra. Tack för att jag fick låna din tid.

Tack själv.

Inga kommentarer: